Min erfarenhet om vården och väntetider

Min erfarenhet om vården i Stockholm


När jag läser i olika bloggar om cancersjuka som får vänta på provsvar i en månad och vänta på operation i flera månader ryser jag. Det kunde ha varit jag ... jag har en mycket aggressiv och snabbväxande cancer ... och att vänta i månader betyder döden.

En del av mig tänker .. puh ...vilken tur jag har .. och självklart är jag glad att allt hittills har gått som det "SKA" , samtidigt som jag får en obehagskänsla över att det inte går lika fort för andra. Det ska gå lika fort för dig som för mig ... vart vi än bor. Vi har alla samma rätt till lika vård.

Det som tog längst tid här ... var från att jag upptäckte knölen i bröstet tills jag fick en tid för trippeldiagnostik. Ca 30 dagars väntan... Jag fick veta att man normalt får tid inom en vecka men att bröstcancergalan just varit och då blir det stormning. 
 Jag visste att det var cancer ... men sköterskan på telefonen frågade om knölen ömmade samt var rörlig ... vilket skulle vara "bra" tecken. Cancer "brukar" inte ömma samt vara rörliga. Min ömmade rejält och visst kunde jag flytta på den. Jag levde på det hoppet den månaden ... trots att jag visste.

4 Mars trippeldiagnostik ... alltså mammografi ... ultraljud och biopsi på samma dag ... samt svar direkt på plats. JA CANCER!!
Bra personal ... gott bemötande.

6 Mars tillbaka för grovnåls biopsi. För att ta ut fler celler så att man nu kollar vilken sorts cancer.
Samma personal som förra gången .... jätte fina människor

7 Mars fösta besöket med bröstkirurgen. Berättar först att planen är akut operation inom 1-2 veckor men att de har bröst konferens på Onsdag. Då har mina svar kommit och då vet hon mer.
Mycket gott bemötande av denna läkare .. hon om någon ger mig hopp!!

12 Mars nytt besök hos bröstkirurgen. Får nu veta att den är trippelnegativ. Aggressiv och snabbväxande. 7-9 st tumörer i bröst samt portvakten. Planen ändras till att man först sätter in cellgifter ... sen operation och till slut strålning.

20 Mars får jag träffa min läkare på Sös. Bokar direkt olika sorters röntgen mm för min oro för resten av kroppen. Också denna läkare är jätte fin .. förstående ... professionell mm.

21 Mars första cellgiftsbehandlingen

25 Mars bukröntgen ... svar tre dagar senare ... allt bra!!!

31 Mars magnetröntgen av brösten för att mer noggrant kola det "friska" ... svar inom en vecka

2 April skelettröntgen ... svar nästa morgon

3 April läkarbesök ... svaren var bra!!!! Fick båda direkt !!

4 April cellgifter omgång 2 !!!

17 April cellgifter omgång 3

2 Maj cellgifter omgång 4

Så har min resa sett ut hittills. Har då inte skrivit in att jag har läkarbesök varje gång en dag innan cellgifter. Mellan alla cellgiftsomgångar lämnar jag även blodprover tre gånger.

Just nu har jag ett uppehåll från cellgifter i tre veckor då jag ska börja med nya i fyra omgångar. Första av dessa startar Fredag 23 Maj och körs varannan vecka. Sen operation.

Under denna tid har jag bara träffat läkare och sjuksköterskor som varit väldigt förstående ... hoppingivande ... empatiska .. mm.

Jag önskar att ni alla får uppleva detsamma men har förstått att så inte är fallet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Japp jag lever !

Trippelnegativ bröstcancer