Trippelnegativ bröstcancer

Bestämt mig för att det ska bli bra

Här är bilden som läkaren ritade upp för att visa mig hur det såg ut. Jag kommer aldrig att glömma den dagen. Jag grät i flera dagar och kunde inte sova pga dödsångest. Det var även då jag fick veta att min  cancer var Trippelnegativ,  alltså negativ för samtliga hormonreceptorer samt HER2.





Innan jag kom dit den dagen hade jag googlat på de olika bröstcaner former som finns och det var mycket tråkig läsning om trippelnegativ då. Så när jag fick beskedet dog jag redan där. Läkaren gav mig ändå hopp. Hon sa att det både fanns fördelar och nackdelar.

Nackdelarna var att den var aggressiv, vilket också HER2 är, samt att det inte finns dessa hormon mediciner att äta i fem år. Den har också en benägenhet att komma tillbaka inom 5 år.

Fördelarna var att den ofta har en bättre benägenhet att svara på cellgifter. Och kommer den inte tillbaka inom 5 år är chansen liten att den gör det senare medans andra sorter oftare kommer tillbaka 10-15 år efter. 
Och som läkaren sa till mig sist var att prognosen för mig nu var ännu bättre då man inte ser ett spår av cancern efter cellgifterna. 

Jag känner mig lugnare nu. Jag försöker att inte tänka på att den ska dyka upp här och där.  Visst finns rädslan där men det tar jag då om den dagen kommer. Men just nu har jag bestämt mig för att den inte ska komma. 

Nu är jag lite nervös över hur mina bröst kommer att se ut när jag vaknar upp efter operationen på Måndag.  Jag är iallafall glad över att det blir en direkt rekonstruktion. 

Till er som just fått detta tråkiga besked. Vi är flera som i samma situation som pratar och stöttar varandra. Det hjälper. Bara att skicka ett mail.

Hörs imorgon


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Japp jag lever !