In på akuten igår

Andfådd

Dags att börja röra på sig ordentligt tänkte jag igår.  Har varit alldeles för stilla den senaste tiden pga behandling.  Tänkte börja med en kortare promenad och jag kan säga att den verkligen blev kort.  Blev andfådd direkt ... var tvungen att stanna och ta igen mig ... gick lite till ... tappade andan igen ... fick lite panik ... kändes inte alls ok ... benen orkade inte bära mig ... 

Min första tanke var att jag måste ha lågt hb. 

Tog mig iallafall hem och la mig för att vila en stund.  Efter ett tag bestämde jag mig för att hänga tvätten ... blev andfådd igen ... av att hänga tvätt !!! ? Tänkte att det här inte är normalt så jag ringde min kontakt sköterska som ringde min läkare.  När hon ringde upp tyckte hon att jag skulle åka in akut för att utesluta blodpropp i lungorna vilket man kan få av behandlingen.  Nu steg paniken lite i mig !! En annan del av mig tänkte nu har jag cancer i lungorna. 

När jag kom in slapp jag vänta och de tog hand om mig direkt.  Kopplade upp mig på ekg ... tog blodgaser ... syremättnaden är bra men hjärtat slår väldigt fort. Svaren på blodproverna ser också bra ut och nu vill de ta ett till för att kolla blodproppar.  De är en aning höga så de vill att jag ska röntga lungorna. 

Väntan på svaren är jobbig ... Jag är nästan säker på att de ska säga att de hittat metastaser och inte blodproppar ...

När läkaren väl kommer in så ler han .... det ser jättefint ut! !!! Puh ... !!!

Då vill han att jag ska sätta på mig en bärbar syremätare på fingret samtidigt som han joggar sakta med mig inne på akuten ... det såg lite roligt ut när vi sprang runt tre varv i korridorerna där inne.  Jag flåsande medan han höll i apparaten och övervakade vad som hände.  Syremättnaden såg bra ut men pulsen gick upp lite högt. Du behöver bara komma tillbaka sakta .. kroppen har tagit mycket stryk av den intensiva behandlingen samt att du inte har rört på dig så mycket var hans svar ...

Så nu är det lite träning varje dag ... 

Sååå skönt att det inte var något annat! !!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Japp jag lever !

Trippelnegativ bröstcancer