BRCA1

Svar på gentestet

Nu har det gått tre månader som man testade mig för 7 olika gener och idag fick jag svaret.  Jag är bärare av Brca1 vilket jag redan var säker på. Det betyder att jag då också har hög risk för äggstockscancer. Så nu även remitterad till gyn men det blir senare i sommar.  Lika bra att plocka bort dem också. 

Att veta kan iallafall göra skillnad för mina döttrar.  De kan testa sig när de är 18 år men om de sen vill göra något förebyggande som masektomi så gör man inget före 25 års ålder.  Först då börjar man diskutera det. 

Imorgon ska jag på datortomografi för levern då man tidigare sett något som man är "säker" på är en cysta.  Hmm ... man är säker men vill kolla igen !?
Det gör mig lite orolig ... alltså hoppas på att den är kvar !! För är den borta kan det ju vara pga cellgifterna och cystor försvinner inte av det även fast de kan försvinna ändå ... usch !!! Inte kul ... 
Dock har världens bästa läkare lugnat mig idag ... iallafall lite grann :)

Cellgifter på Torsdag sen bara en omgång kvar! !! Jaaaaa!!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Japp jag lever !

Trippelnegativ bröstcancer